DOBÓR SPRZĘTU – wrotki figurowe

Jeśli chcesz trenować jazdę figurową,jest to niezbędny zakup – i to w zasadzie niemal już od samych podstaw. Dlaczego?
* wzmocniona szyna i trucki – bez problemu wytrzymujące mocne naciski na koła
* duża skrętność – zbliżanie się do siebie kół – co jest warunkiem jazdy figurowej
* twarda podeszwa – umożliwiająca precyzyjne przekazywanie nacisku
* wzmocniony but – lepiej stabilizujący kostkę
* twarde koła – umożliwiające poprawne wykonywanie elementów
* regulowany i wzmocniony poprzeczną śrubą toe stop – dzięki temu nie wypadnie on podczas jazdy

SKLEPY

Tu najlepszym wyborem jest Il Pattino. Jest on dobrze zaopatrzony, wrotki dotrą do Ciebie błyskawicznie (do tygodnia), a wybór jest ogromny. W przypadku podstaw jazdy dobrym wyborem będą nawet już bazowe sety zaczynające się od 165e dostępne tutaj.

W Polsce wrotki figurowe sprowadza również sklep Spin (Warszawa), jednak wybór jest niewielki i są one dostępne niemal jedynie na zamówienie – co znacznie wydłuża czas dostawy (nawet do kilku miesięcy).

buty

Każda z czołowych firm (Edea, Risport) posiada w swojej ofercie buty wrotkarskie. Wyróżniają je dwie cechy – kształt podeszwy dopasowany do montażu do szyny wrotkarskiej oraz lepsza wentylacja. Oczywiście w niektórych przypadkach jest możliwe użycie butów łyżwiarskich, jednak nie zawsze. O tym informuje w katalogu sam producent. 

 

Zasadniczo sam dobór buta jest zbliżony do dobory butów łyżwiarskich. Mamy więc te same rozmiary, skalę sztywności czy firmy. Szczegółowo o doborze butów pisaliśmy TUTAJ.

 

Warto jednak pochylić się tu nad sztywnością. Dzięki braku wychyleń bocznych – nie jest konieczna ona taka, jak w przypadku rolek czy łyżew. Zbyt twarde buty mogą również powodować dyskomfort jazdy. I tak jak w przypadku łyżew czy rolek topowe modele oscylują wokół twardości rzędu 90 – tak we wrotkach jest to 50-60. To dlatego właśnie podstawowe modele z dość miękkim butem sprawdzą się bardzo dobrze u początkujących osób. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzić też w drugą stronę – zupełnie miękki but bowiem  będzie utrudniał przekazywanie nacisku ze stopy na kółka i precyzyjne manewry. 

PODWOZIA

Poniżej obrazek przedstawiający budowę wrotki (zdjęcie pożyczone ze SkateUS)

 

 

 

I tabelka (również pożyczona ze SkateUS) dotycząca porównania szyn. (TUTAJ – pełna wersja w dobrej jakości w PDF)

 

 

 

Szyny różnią się wykonaniem, wagą, ustawieniem toe-stopa oraz załączonymi dodatkami (toestop, koła, cushions). Ciekawym elementem jest również funkcja „click action” umożliwiająca błyskawiczne regulacje skrętności wrotki (mocy z jaką trzeba nacisnąć na koło by to zbliżyło się do siebie). 

Jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z jazdą figurową – w zupełności wystarczą zupełnie podstawowe modele (Variant F, M). Jeśli natomiast jesteście już na wyższym etapie (nauka skoków podwójnych), warto przyjrzeć się modelom w okolicach Mariner/Mistral.

 

Podstawowe modele (podobnie jak w przypadku rolek czy łyżew) można kupić jako gotowe sety. Te bardziej zaawansowane sprzedawane są osobno but z płozą tak, by dobrać jak najlepiej sprzęt do potrzeb użytkownika. 

Artykuł opracowała: Agnieszka Dobrowolska